RÖPORTAJ
Karadeniz müziği istediğim noktada değil
Türk Halk Müziği Sanatçısı Hülya Polat: ?Karadeniz müziği istediğim noktada değil? dedi.
Türk Halk MüziÄŸi Sanatçısı Hülya Polat: “Karadeniz müziÄŸi istediÄŸim noktada deÄŸil” dedi.
Haber-Röportaj: Ä°lker ÇAKAN
Türk Halk MüziÄŸinin sevilen sanatçısı ve Karadeniz müziÄŸinin ekolü, izlediÄŸi yol ve sadeliÄŸini bozmadığı için halkın sevgisini kazanan Hülya Polat; Karadeniz müziÄŸi ve sanatçı konulu yaptığımız röportajda ÅŸunları söyledi;
Karadeniz müziÄŸi de bir halk müziÄŸidir
“1996 yılında müziÄŸe baÅŸladım.Tırnaklarımızla bu hale geldik. MüziÄŸe baÅŸlamadan önce iyi bir dinleyiciydim. Karadeniz müziÄŸini çok seviyordum. Halk müziÄŸini çok seviyorum.MüziÄŸe baÅŸlamadan önce diÄŸer yörelerin müziÄŸini seslendiren sanatçı çok fazla, buna karşılık Karadeniz müziÄŸini seslendiren çok az sanatçı vardı.Amacım Karadeniz müziÄŸiyle baÅŸlayıp, diÄŸer yörelere geçiÅŸ yapmaktı.O zaman radyo azdı.Radyolarda diÄŸer yörelerden 10 tane halk müziÄŸi çalınıp, Karadenizden 1 tane çalınırdı.Bu yüzden ben Karadeniz türküleri okuyacağım dedim.Bu yüzden doÄŸru karar verdiÄŸime inanıyorum.Bizden sonra özellikle bu camiaya bayan arkadaÅŸlarımız katıldılar. Karadeniz müziÄŸi hala gelmesini istediÄŸim noktada deÄŸildir.Karadeniz müziÄŸi de bir halk müziÄŸidir.BaÅŸka müzik diye ayırmak yanlıştır. Ne ile iÅŸlersen iÅŸle türkü türküdür.bu yüzden Karadeniz müziÄŸi diÄŸer yörelerle ayırt edilmeden tutulduÄŸu zaman, Karadeniz müziÄŸi yerini bulmuÅŸ olur. DiÄŸer yörelerden türkü okuduÄŸu zaman yöre ismi söyleniyor.Karadenizle ilgili müzik okunduÄŸu zaman okunan yörenin ismi söylenmiyor, Karadeniz diye söyleniyor. Karadenizle ilgili türkü okunurken hangi yöreye ait olduÄŸu muhakkak söylenmesi gerekir.
ÇocukluÄŸum onları dinleyerek geçti
MüziÄŸe baÅŸlamadan önce Erkan Ocaklı ve Vinnaz Sönmez’i dinlemeye bayılırdım.ÇocukluÄŸum onları dinleyerek geçti.O ödemlerde ilk defa Rize’de Karadenizle ilgili bir radyo açılmıştı.Bu radyoda o sırada bir konuÅŸma yapan, ÅŸu anda konuÅŸmadığım, görüÅŸmediÄŸim sanatçı aÄŸabeyimiz Karadeniz müziÄŸinde bayan sanatçı yok dedi.Bu konuda sesi olan birisi olan varsa bize baÅŸvursun, biz yardımcı olacağız dedi.O dönem tesadüfen ben Ä°stanbul’a ablamın yanına gezmeye geldim. Ablama radyodaki konuÅŸan kiÅŸiden bahsettim.Ablamda konuÅŸan sanatçıyı arayalım dedi.Ben ablama dedim ki aradan bir ay geçti onlar öyle bir ses bulmuÅŸlardır dedim.Ablam benim dememe raÄŸmen bilinmeyen numaralar 118’i arayarak adamın ismini alarak o adama ulaÅŸtı.Telefonda ablam kendini Hülya Polat diye tanıtarak konuÅŸtu.O da öyle cevap veriyor.”Benim anamın sesi güzeldir” diye.Adama benim sesim çok güzeldir, bir dinle dedi. Daha sonra bir hafta sonra Ümraniye’de o kiÅŸi ile bir yerde buluÅŸtuk. Arabada Tülin, Sevgi ve ben olmak üzere üç kiÅŸiyiz.Adam bize dedi ki Hülya hanginizsiniz diye sordu.Bunun üzerine benim dedim.Hadi ÅŸarkı söylemeye baÅŸla dedi. Ben sanıyorum ki stüdyoya beni götürecek orada sesimi dinleyecek sandım.
Elimden tuttuÄŸu için kolumu koparmak istedi
O sırada Erkan Ocaklı’ya haram olasın haram ÅŸarkısının (uzun hava bölümünü-Silme göz yaÅŸlarımı gözlerimde kurusun) giriÅŸini söyledim.Bana tamam aradığım sesi buldum dedi.Adam arabada telefonlarımızı aldı gitti.Ablama dedim ki adamı macera olsun diye aradık, adam bizimle dalga geçti çekti gitti dedim.Aradan bir ay geçtikten sonra o ÅŸahıs tekrar bizi aradı.Stüdyo hazır, ÅŸarkıların varsa al gel dedi.Bu olaylardan anne ve babamın haberi yoktu.Babamın haberi olsa bunlara asla izin vermezdi.Biz ablamla birlikte o kiÅŸinin stüdyosuna gittik.
Bu sırada bana ve anneme ait iki türkü götürdük.O türküler başıma bela oldu. O aÄŸabeyimiz o türküleri kendi üzerine kaydetmeye çalıştı.Benim elimden tuttuÄŸu için galiba kolumu koparmak istedi.Böylece ilk kasetim çıktı.Bu yüzden kaset ve afiÅŸler her yere gönderileceÄŸi için babama söylemek zorunda kaldık. Babama bunu söyleyemem dedim.Annem babamı aradı.Annem babama dedi ki sen kızına gerektiÄŸi gibi bir terbiye verdiÄŸine inanıyorsan bırak bildiÄŸi iÅŸi yapsın dedi. EÄŸer sen bu terbiyeyi vermediysen hayatının bir döneminde muhakkak hata yapacaktır dedi.EÄŸer ben iyi bir babalık yaptığıma inanıyorum, iyi bir terbiye verdim, kızımda bu terbiyeyi aldı diye düÅŸünüyorsan Allah’ta buna bu yönde ekmeÄŸini vermiÅŸtir dedi.Bırak bildiÄŸi iÅŸi yapsın dedi.
Ä°lk iki kaseti okurken sahneye çıkmadım
O zaman erkek kardeÅŸim de askerdeydi.Babam o zaman iyi tamam,sadece kaset okusun dedi.sahneye çıkmayacak diye babamın bir yasağı vardı. Babamın sözü üzerine ilk iki kaseti okurken hiçbir ÅŸekilde sahneye çıkmadım.Ne gecelere,ne düÄŸünlere hiçbir yere çıkmadım.Asker dönüÅŸü kuyumculuk yapan erkek kardeÅŸim iÅŸini bırakarak oda benim yanımda durmaya baÅŸladı.O zaman babam dedi ki kardeÅŸi de var ki bu iÅŸi yapsınlar dedi.MüziÄŸe böyle baÅŸladık.Ä°l kasetimin adı “kurban olduÄŸum”dur.Bugün olsa aynı insanlarla aynı iÅŸi yapmam diye düÅŸünüyorum.Bugüne kadar yedi kaset çıkardım.Åžu yeni repertuar hazırlıyorum.Kışa doÄŸru stüdyoya girerim diye düÅŸünüyorum.Yeni kasetim gelecek yıl bu aylarda piyasada olur.
Sanatçı üreten kiÅŸidir. Bunlar üretmiyorlar, tüketenler var
Karadeniz müziÄŸini yapmaya çalışan bir sürü arkadaÅŸlarımız geliyor.Bunlara daha sanatçı diyemeyiz. Sanatçı üreten kiÅŸidir.Bunlar üretmiyorlar,üretmekten ziyade tüketenler var.Gönül ister ki bu arkadaÅŸlarımız bir buluÅŸ bularak, üreterek gelsinler.Ama böyle gelen arkadaÅŸlarımızı ben göremiyorum. Herkes birbirinin omzuna basmaya çalışıyorlar.Birde büyüklerimiz bize destek olmuyorlar diyorlar.Ama kimse kimsenin önünü açmadı ki. Herkes kendi önünü kendi açtı.Herkes kendini geliÅŸtirerek bir yerlere geldi.Gelecek olana arkadaÅŸlarımız ayakta durmasını bilecekler.Diyalogları, duruÅŸu çok iyi olacaktır.
Kabak çiçeÄŸi gibi açılıp, saçılmayacaksınız
Ben sanatçıyım derseniz kıyafetiniz çok iyi olacaktır.Abartmayacaksınız, kabak çiçeÄŸi gibi açılıp saçılmayacaksınız.Temiz, saf olacaksınız. Biraz araÅŸtırmacı olacaksınız.Halka da verdiÄŸiniz ÅŸeyi sunacaksınız. Ä°kramınız güzel olacak ki halk bunu kabul edecek. Karadeniz Bölgesinin türkülerini okuyorsanız, yöre aÄŸzını kullanmak gerekiyor. KeÅŸan Karadenizde baÅŸa baÄŸlanan bir örtüdür. KeÅŸan bölgemizi anımsattığı için kendime deÄŸiÅŸik elbiseler yaptım. keÅŸanın amaç dışı her yerde kullanılmasına karşıyım. KeÅŸan bizim özel bir kültürümüzdür. Rahmetli büyükbabamız bize keÅŸanı omzunuza deÄŸil, başınızdan itibaren örtün derdi.
Keşan kadının silahıdır
Babaannem derdi ki keÅŸan kadının silahıdır, silahsız dışarı çıkmayın derdi.Bizim KeÅŸanlarımız bu kadar özeldir. Karadeniz sanatçıları içinde Erkan Ocaklı, Kazım Koyuncu bir ekoldür.Karadeniz müziÄŸi söyleyen sanatçıların her zaman keÅŸan giymesi doÄŸur deÄŸildir.Karadeniz müziÄŸi okuyan sanatçı sadece Karadenizin deÄŸil, tüm Türkiye’nin sanatçısıdır.Biz keÅŸanımızı, türkülerimizi, yemeklerimizi, folklor kültürümüzü Türkiye geneline tanıtmak gerekir.Sanatçı olarak öyle bir zaman geliyor ki çok farklı bir yerde sahne almanız gerekiyor. Ä°maj gerekli ama, sürekli olarak keÅŸanın altına bürünmek bana göre doÄŸru deÄŸildir. Sokakta yürünen kıyafete sahneye çıkılmaması gerekir. Kendisini dinlemeye gelen insanlara saygısızlık olur. Sanatçı üreten ve emek veren insandır.Sanatçı birden bire olunmaz, zaman içerisinde olunur. Kliplerde konu bütünlüÄŸü önemlidir. Klip ÅŸarkının kompozisyonuna uygun olmalıdır.
Karadeniz müziÄŸi camiasında gruplaÅŸma var
Sahneye çıktığım zaman beni dinlemeye gelen insanları ciddiye alıyorum. Çünkü o insanlar para ödeyerek beni dinlemeye geliyorlar.O insanlara paralarının karşılığını almalıdırlar Ä°ÅŸimde ciddiyim.Güzel bir ÅŸeyler yapmaya çalışıyorum.Onların içinde bende davetliyim gibi hareket ediyorum.Ben 11-12 yıldır bu sanat camiası içindeyim. Bana karşı bu sektörde bu pastanın ne bir dilimin, ne de tamamını yedirtmeyiz diyen kiÅŸiler oldu.Bu da bencillikten kaynaklanmaktadır.Karadeniz müziÄŸinde bu camiada bir gruplaÅŸma var. Bir o grubun içinde toplanan sanatçılar, grubun dışında olan sanatçılar var.Grubun içinde olan sanatçılar adeta liderleri tarafından cephe alacaksınınız. Uzak duracaksınız diye sıkıştırıyorlar. Dışarıda ki sanatçılara ise grup liderleri çeÅŸitli engellemeler yapmaktadırlar.Kısaca ya gruba gireceksin, yada bu iÅŸi yapmayacaksın diyorlar.Gruplar hem kendi taraflarını düÅŸünüyorlar.
sanatçı Hülya Polat oldu. Karadeniz türkülerini seslendiren Polat’a, az sayıda izleyici eÅŸlik etti. Binlerce kiÅŸinin izlediÄŸi konserde sadece birkaç kiÅŸinin horona eÅŸlik ettiÄŸi görüldü.
Karadeniz ismi ile birçok radyo ve televizyon kurulması doÄŸru deÄŸil
Karadeniz ismi ile ilgili birçok radyo ve televizyonun kurulması deÄŸil. Karadeniz televizyon kanalları içinde bir çekiÅŸme var. Karadeniz biz Karadenizlilerin deÄŸil, tüm Türkiye’nindir. Kültürümüzü tanıtalım. Kendi aramızda çekiÅŸme yapmayalım.Åžu anda Karadeniz müziÄŸinde çalışan çok kaliteli sanatçılar yok.Özel Karadeniz TV genel yayın yapamazlar.Çünkü arada kalite farkı çıkar.Karadeniz müziklerinin daha bilinçli yapılması gerekir.Ä°zlenme oranı yüksek yayın kuruluÅŸları programlara çıkan sanatçıları belli kategorilere ayırmışlardır. Bunun dışında bu kategorilere giremeyen sanatçılar vardır.Bu yüzden arkadaÅŸlarımızın kendilerini geliÅŸtirmeleri ve daha bilinçli çalışmaları gerekir.Benim o kadar param yok, o zaman bu iÅŸi yapmayacaksın.Çünkü o zaman iÅŸte bir kirlilik baÅŸlıyor. Bu iÅŸi doÄŸru yapanlara yönelmemiz gerekir.Ben hangi yöreye gitsem o yörenin türkülerini okumaya çalışıyorum.
Karadeniz müziÄŸi farklı gruplar içinde ayrılmış durumda
Karadeniz müziÄŸi farklı gruplar içinde ayrılmış durumdadır.Karadenizli sanatçılardan; tekno, rak, otantik, arabesk Karadeniz okuyan var. Ben bunların hepsini okuyorum. Rak Karadeniz okunan kitle çok farklı bir kitledir.Üniversite gençliÄŸi rak ve tekno Karadenizi biraz daha tercih ediyor.Halk ise arabesk tarzını benimsiyor.Otantik Karadenizi ise belli bir yaÅŸ üstü dinliyor.Åžu an iki albüm biraz rak oldu.Kendi kendime göre albüm yaptım.Son iki albümde kendi hayallerimi gerçekleÅŸtirdim. Daha önceki kasetlerim baÅŸka firmalardan çıkmıştı.
Kendi albümü kendi ÅŸirketimde çıkarıyorum
Åžimdi kendi albümü kardeÅŸimle ortak kurduÄŸum ÅŸirketimde çıkarıyorum.Maliyetler büyüyor, sponsorluk anlayışı hala benimsenmiÅŸ deÄŸildir.Müziklerin kopya edilerek çoÄŸaltılmasına çok kızıyorum.Karadeniz ÅŸarkıları genelde tekrardan ibarettir.Bunlara kolaylık getirecek izinler çıktı.Bundan zarar görüyoruz.Bütün ÅŸarkılar birbirine benzemeye çalışıyor.En kötüsü kiÅŸiler anonim ÅŸarkıların altına kendi isimlerini yazıyorlar.
Anonim türkü kalmayacak
Bana göre yakında anonim türkü kalmayacaktır.Allah bu sanatı bana tadında bırakmayı nasip etsin.Müzik beni bırakmadan, ben müziÄŸi bırakmak istiyorum. Magazin ortamına girmemeye çalışıyorum. Magazinde görünmek kısa vadede sanatçıya bir ÅŸeyler katıyor ama, uzun vadede halkın gözünde o sanatçıyı düÅŸürüyor .Magazin gündemine deÄŸiÅŸik adlarla konu olmak iyi deÄŸildir .Ama magazin programlarını hiç kaçırmıyorum, hep izliyorum.Ama magazin programına çıkmam. Magazin programlarına gönüllü gidiliyor. Zaten magazin haberlerinin çoÄŸu da yalandır. Ä°zlettiriyorlar, bizde izliyoruz. Sanatçıların basında aile hayatlarının konuÅŸulmasını asla tasvip etmiyorum. Aile mahremiyetlerinin dışarı anlatılmaması gerekir. Sanatçıların ekran önünde aile hayatlarını anlatmalarını uygun bulmuyorum. Allah hiç kimseye yanlış yapma fırsatı vermesin, güzel ÅŸeyler yapmayı nasip etsin.Bu dileÄŸimi bütün insanlar için diliyorum.
Sanatçıların milletvekili adayı olmasına karşıyım
Sanatçıların milletvekili adayı olmasına karşıyım. MilletvekilliÄŸi adaylığı sanatçılarda da moda oldu. Bana göre herkes kendi iÅŸini yapsın. Bu iÅŸler film çekmeye, ÅŸarkı söylemeye benzemiyor. Bundan dolayı ben herkes kendi iÅŸini yapsın diyorum.Bir sanatçı olarak verdiÄŸin ÅŸeylerle meclise girmek farklı ÅŸeydir. Komedi sanatçısı meclise girse kimse onu ciddiye almaz. MüziÄŸi bırakırsam 5 yıl sonra Rize’den Milletvekili adayı olmayı düÅŸünürüm.Sanatçı kimliÄŸi ile milletvekilliÄŸi adaylığı olunmaz. Ben ikide bir seçim yapılmasına karşıyım.”
Henüz yorum yapılmamış.